30
May

O informáciách

   Odoslal Tara a zaradil do Výuka, Zamyslenia

Dnes sme sa s kolegom Ascherom zamýšľali nad tým, nakoľko je vhodné dávať poznatky a vedomosti žiakom na priamo ako hotovú inštrukciu a návod.

Má to viacero uhlov pohľadu. Kedysi žiakovi boli povedané napríklad dve-tri vety a bolo už na ňom a na jeho schopnostiach, nakoľko s tými slovami dokáže pracovať, hľadať odpovede a dávať si dokopy rôzne súvislosti tak, aby pochopil plný význam daných slov. A až keď prišiel za svojím učiteľom s tým, že pochopil, poobracal to zo všetkých uhlov pohľadu, skúšal a trénoval až kým nenašiel odpovede, až potom sa posunul ďalej a boli mu odhalené nejaké ďalšie informácie.

Tento spôsob má svoje výhody aj nevýhody. Nepopierateľne sú poznatky, ktoré človek „odhalí“ viac menej samostatne svojou prácou, hodnotnejšie a majú trvalejšiu výpovednú hodnotu pre rozvoj žiaka, než naštudovaná krásne napísaná teória bez vnútorného prežitku.

Na druhej strane sa na to pozrime tak, že pokiaľ všetci strávia gro svojho produktívneho veku hľadaním vecí, ktoré už pred nimi niekto objavil a môže im ich sprostredkovať, asi sa vývoj celku veľmi vpred neposunie. V dnešnej dobe máme tú výhodu, že môžeme stavať na tom, čo už máme vybudované, nemusíme začínať úplne od piky a bez podkladov. Vieme, že existujú overené spôsoby, ktoré mnohých dostali do úrovne kvalitných mágov, tak prečo neustále dokolečka vymýšľať koleso a nezačať radšej stavať postupne auto, ak sú na to možnosti?

Samozrejme je vždy na človeku samotnom, nakoľko dokáže poskytnuté informácie pretaviť do reálnych schopností. Nedávno som niekde čítala peknú vetu: „Vedomosť je, že paradajka je ovocie. Múdrosť je nedávať ju do ovocného šalátu.“ Informácia sama o sebe ešte z nikoho mága nespravila a rovnako nech je akékoľvek množstvo informácii vypustených na verejnosť, nech by sa nad tým staršie generácie chytali za hlavu koľkokoľvek, reálne tieto informácie vie pretaviť do schopností len málokto. Takže so zdieľaním informácii je to pomerne bezpečné.

Ľudská lenivosť je tou najlepšou ochranou niektorých tajomstiev, pretože k nim sa nedá prepracovať bez tvrdej práce, aj keby bol návod napísaný tak podrobne, ako sa len dá.

Tagy: , , , ,

Tento príspevok bol odoslaný v Pondelok, Máj 30th, 2016 o 22:57 a je zaradený pod Výuka, Zamyslenia. Môžete sledovať akékoľvek reakcie cez RSS 2.0 feed. Môžete zanechať reakciu, alebo spätná odkaz - trackback z Vašej strány.

5 komentárov

 1 

Ak odovzdáme informácie žiakovi, ktorý na ne nie je pripravený a obsiahne ich iba mozgom, nie vnútrom, tak budeme mať informovaného žiaka. Ak informácie predostrieme žiakovi, ktorý pripravený je - dostaneme žiaka/mága.
Určitá "samochodnosť" je v štúdiu mágie podľa mňa veľmi žiadaná, v podstate sa bez nej nedá skutočne pohnúť vpred. Lenivosť, pohodlnosť a to naučené "ťahanie za ruku", nebodaj prosenie aby sme sa učili - toto nemá v mágii miesto.
Študent mágie potrebuje určité impulzy, ktoré ho vnútorne "naštartujú", niečo v ňom otvoria - a na to skutočne stačí málo a on pochopí... Potom pôjde vo svojom spoznávaní, bádaní, aj samostatnejšie. Dávať na zlatom podnose donekonečna hotové informácie s podrobnými návodmi, je vo väčšine prípadov danajským darom.

Máj 31st, 2016 at 09:27
 2 

Ja som učil svojich žiakov tak i tak. A sám stále neviem, čo je naozaj správne - dať alebo nedať všetko.
Možno nie je dobré dať úplne všetko tak, aby žiak ani neuvažoval, ale ak píšeme niečo pre budúcnosť, tak treba myslieť na to, že tu stále nebudeme.
A ak to nebudú ďalšie generácie vedieť použiť, je to vlastne k ničomu. Potom je to ako s knihami, ktoré sa bez autora nedajú použiť a teda sú vlastne k ničomu.

Máj 31st, 2016 at 10:27
 3 

Keď sa tak opätovne zamyslím...,tak mi to príde v podstate veľmi individuálne - učiteľ si svojho žiaka pozná a tak sám zváži, komu a ktoré informácie podá,komu stačí naznačiť a naopak,u koho v danej dobe nepomôže ani tona podrobných návodov.

Máj 31st, 2016 at 20:10
 4 

V začiatkoch Selekcie bol velký dopyt po informáciach, kupovalo sa veľa ezoterickej literatúry bolo viacej samovýučby. Dnes sme sebestační, poskytujeme vlastné skriptá, neporovnateľne viac informácii a výučbu, nemyslím si že máme viac aktívnych talentov. Pointa je v ľuďoch a ich schopnostiach, poznaní ale aj v sile osobnosti.

Jún 3rd, 2016 at 20:52
 5 

Anubis, máš pravdu. Niekomu môžeš dať všetky informácie sveta a nedokáže ich pretaviť do schopností a nebude s tým pracovať tak, aby reálne niečo dosiahol. Vždy závisí na prístupe ľudí samotných, kam až sa dopracujú.

Jún 6th, 2016 at 07:48

Zanechajte reakciu

Musíte byť prihlásený aby ste mohli komentovať.