Moja súkromná úvaha, – ako si vysvetliť, že katolícka cirkev na jednej strane verí v Boha a diabla ako aj posadnutie zlým duchom, ale mágov a im podobných považuje za podvodníkov a ich umenie nepovažuje za skutočné. Veď ak veria v Boha a diabla mali by uznať existenciu mágie ako takej?

Úvaha na túto tému je zaujímavá, pretože odhaľuje zložité prepojenie medzi vierou v nadprirodzené entity (ako Boh a diabol) a postojom katolíckej cirkvi k mágom a mágii.

Katolícka cirkev verí, že existuje duchovný svet, ktorý zahŕňa nielen Boha a anjelov, ale aj padlých anjelov, teda démonov, ktorí môžu ovplyvňovať svet a ľudí. Cirkev uznáva fenomén posadnutia a má na to exorcistov, ktorí sa snažia oslobodiť osoby trpiace zlými vplyvmi. Z tohto hľadiska by sa dalo očakávať, že uzná aj mágiu, ktorá by teoreticky mohla súvisieť s nadprirodzenými silami.

Napriek tomu katolícka cirkev v histórii opakovane vystupovala proti mágii a mágii podobným praktikám. Dôvody sú hlboko zakorenené v jej chápaní božskej a démonickej moci. Tu je niekoľko bodov, ktoré môžu vysvetliť tento rozpor:

1. Oddelenie božskej moci od ľudskej kontroly: Katolícka teológia učí, že nadprirodzené schopnosti, ako sú zázraky, prichádzajú priamo od Boha a nie sú pod kontrolou ľudí. Zázraky vykonávajú svätci a kňazi len skrze božiu vôľu, nie vlastnými silami. Mágia naopak implikuje, že človek môže ovládať duchovné sily. To cirkev odmieta, pretože by to znamenalo, že človek si môže privlastniť moc, ktorá patrí Bohu.

2. Zameranie na podvod a manipuláciu: Mnohé magické praktiky boli v dejinách odhalené ako podvody alebo ilúzie. Z tohto dôvodu cirkev často považovala mágov za šarlatánov, ktorí zneužívajú poverčivosť a strach ľudí. Tento skepticizmus voči mágii, ktorý cirkev pestuje, súvisí aj s jej snahou chrániť veriacich pred falošnými prorokmi a klamstvami.

3. Duchovné nebezpečenstvo: Cirkev uznáva, že existuje možnosť, že niektoré magické praktiky môžu otvárať cestu k zlým duchovným silám. Práve preto odsudzuje okultné praktiky a varuje pred nebezpečenstvom komunikácie s démonmi. Napriek tomu, že niektorí môžu praktizovať mágiu so zámerom ovládania duchovných síl, cirkev verí, že skutočná moc pochádza buď od Boha, alebo od diabla. Takže, aj keď mágia môže byť teoreticky možná, vníma ju ako nebezpečnú a bludnú cestu.

4. Etický rámec viery: Katolícka cirkev má jasný rámec morálnych hodnôt a náboženských praktík. Ak mágia znamená pokus o nadprirodzenú kontrolu mimo Božieho plánu, potom je v rozpore s vierou, ktorá učí, že človek má dôverovať Božej moci a nie sa pokúšať manipulovať duchovný svet podľa vlastnej vôle.

Z toho vyplýva, že aj keď cirkev verí v existenciu duchovného sveta, vrátane zla a diabla, mágia ako taká je vnímaná buď ako podvod, alebo ako nebezpečná praktika, ktorá vedie k zlu. Mágia, ktorá by umožnila človeku ovládať duchovné sily, podľa katolíckej teológie nepatrí do Božieho poriadku. Významné je rozlíšenie medzi tým, čo je považované za Božiu moc (ktorá je svätá a vykonaná s božím súhlasom), a tým, čo je vnímané ako pokus o ľudské ovládanie nadprirodzena, čo cirkev odsudzuje.

Tento citát naznačuje trvalý konflikt medzi mágiou a cirkvou, ktorý trvá už po stáročia. Ja tu zdôrazňujem, že hoci cirkev často odsudzuje praktiky mágov, no my pokračujeme vo svojej práci a dosahujeme reálne výsledky. Nevidíme sa ako aktívni bojovníci proti cirkvi, ale skôr ako tí, ktorí vykonávajú svoje dielo bez ohľadu na kritiku.

Dôležitým bodom je aj to, že podľa nás mágov svet nie je obmedzený len na dualitu boha a diabla, ako to často vníma cirkev, ale existuje viacero úrovní a javov, ktoré prekračujú tradičné náboženské koncepty. Tento môj postoj možno vnímať ako pokus rozšíriť chápanie reality za hranice náboženskej dogmy a objaviť rôzne skryté sily či princípy, ktoré podľa nás mágov existujú.

Zároveň to môže byť odraz kritiky voči cirkevnému monopolu na pravdu, kde mágia ponúka iný spôsob vnímania sveta a riešenia problémov. V konečnom dôsledku ide o konflikt medzi ortodoxným náboženským pohľadom a alternatívnymi duchovnými alebo okultnými praktikami, kde každá strana má svoju vlastnú víziu sveta a reality.

Budem rád ak sa v komentároch som mnou podelíte o váš pohľad praktizujúcich mágov, či vás ako žiakov mágie.

Ďakujem

Tento príspevok bol odoslaný v Pondelok, September 23rd, 2024 o 13:19 a je zaradený pod Ezoterika, Postrehy, Viera, Nábožestvá, Zamyslenia. Môžete sledovať akékoľvek reakcie cez RSS 2.0 feed. Môžete zanechať reakciu, alebo spätná odkaz - trackback z Vašej strány.

2 komentárov

 1 

Cirkev stále vnímala mágov ako svoju konkurenciu, preto aj dnes vidíme absolútne popieranie všetkého duchovného čo nesúvisí s ich náboženstvom. Je to nebezpečné ak by sa dostali k moci.

September 24th, 2024 at 19:15
 2 

"Mágia je v podstate niečo čo v mnohých prípadoch bolo u svätých v cirkvi označené za zázrak. A zázraky ako také má moc robiť len ich boh, tým pádom by mágia sa rovnala schopnostiam ich boha. Čo by v podstate vzalo potrebu modliť sa ak by ľudia si vedeli pomôcť takto sami."

Týmito slovami som pred časom odpovedal, keď sa ma pred časom pýtali na môj názor na túto tému.
Teší ma, že sa môj názor celkom zhoduje s tvojim.

Sám si myslím to, že dualizmus dobra a zla uviedli preto, že dobre vedeli nakoľko je tretí smer silný, žiť duchovný život, magický život v podstate berie potrebu utiekať sa pod ochranu cirkvi, a to je niečo čo v podstate cirkev ako taká nemôže tolerovať.

Veď prečo by boli za to, aby ľudia prebrali zodpovednosť za vlastný, život a verili vo vlastne schopnosti.

September 30th, 2024 at 14:00

Zanechajte reakciu

Musíte byť prihlásený aby ste mohli komentovať.