7
Sep

Optimizmus vs. pesimizmus

   Odoslal Armen a zaradil do Postrehy

Byť optimistom či pesimistom? Táto priam shakespearovská otázka mi vŕtva v hlave už pár týžnov. Vidíme pohár naplnený do polky. Bude pre nás poloplný alebo poloprázdny? Aké výhody a nevýhody prinášajú tieto dva tak diametrálne odlišné pohľady na svet?

Človek si žije svoj viac či menej jednoduchý život, prediera sa každodennými problémami ako všetci ostatní viac či menej bežní smrteľníci. Nech sa už vo svojej dôležitosti považujeme za čokoľvek, skúsme teraz brať do úvahy výlučne rovinu bežných dní, v ktorých všetci žijeme. Pesimista za každým rohom vidí blížiacu sa pohromu. Pred každou viac či menej významnou udalosťou sa mu v hlave odvinie najmenej 10 scenárov, podľa ktorých by sa to všetko moho do.. babrať. Neteší sa z ničoho, lebo zo všetkého má strach. Strach, ako to dopadne, čo sa pokazí, akú katastrofu naňho zase zošle tá anonymná vyššia entita sediaca na obláčiku a kývajúca nohami v sandáloch… Radšej sa ani do ničoho nepustí, lebo však nech robí čokoľvek, aj tak sa to pokašle. Onosatosamo – ten japonec čo všetko zbabre. Osobitnou kategóriou sú ešte takzvaní depresívni pesimisti – živočíšny druh, ktorý je práve o tých svojich bežných problémoch skalopevne presvedčený, že sú tie najstrašnejšie na svete. A potom sú ešte takí, čo sa snažia celú svoju životnú smolu zvaliť na niekoho iného.

S bežným pesimistom je ťažko žiť. Sama si s tým už idem na nervy. Ani neviem kedy sa mi to stalo a zrazu ma jeden blízky človek upozornil, že na akýkoľvek podnet reagujem automaticky negatívne. Len aby sa nestalo toto, dúfam že sa nestane tamto, čo keď sa zase stane hento… Koľko katastrof si asi takýmto prístupom človek sám privolá? 🙂

A čo taký optimista? Má presne rovnaké životné problémy ako každý dvojnohý živočích honosiaci sa názvom “človek”. Žije si zo dňa na deň, ráno sa zobudí a (tu prichádza rozdiel) namiesto nenávistného vražedného pohľadu na zvoniaci budík sa cez okno usmeje na vychádzajúce slnko. Je zvedavý, čo mu nový deň prinesie, aké prekážky sa mu dostanú do cesty aby ich zase mohol nejako horko-ťažko zvládnuť a večer si povedať: “Bol to dobrý deň.” Teší sa z drobností – z toho, že vzduch už pomaly vonia jeseňou, že ráno sa za domom na lúke dvíha hmla prerážaná lúčmi slnka. Prekážky prežíva možno miestami ťažko, ale vždy sa vie z toho nejako dostať a postaviť sa na nohy. Však c’est la vie, či ako to tí žabožrúti revolucionárski hovoria. Aké pekné a romantické, že? Ako z učebnice pozitívneho prístupu k životu, ktorých máte v každom kníhkupectve za vagón.

No pravdu povediac, nie vždy je také jednoduché držať sa týchto zaručených návodov na život. Však keď čakám to najhoršie, tak všetko ostatné už musí byť lepšie, nie? Akási automatická psychická obrana. Ale ako som zistila, pesimizmus človeka oberá o kvantum energie. Unavený vstáva, unavený si líha, unavene žije. Zahájila som teda transformáciu pesimistu na optimistu.

Je to podľa Vás možné? Má človek prístup k svetu zakódovaný v povahe a nevyhne sa tomu? Alebo je to o osobnom rozhodnutí, ako chcem svoj život prežívať?

Tento príspevok bol odoslaný v Pondelok, September 7th, 2009 o 22:47 a je zaradený pod Postrehy. Môžete sledovať akékoľvek reakcie cez RSS 2.0 feed. Môžete zanechať reakciu, alebo spätná odkaz - trackback z Vašej strány.

17 komentárov

 1 

Ja som za optimizmus s intuitívnou predvídavosťou.)

Veď každá emócia sa rodí v nás.

A čo je pesimizmus a optimizmus?

Len emócie.

”Fake it till you make it” oklamat aj sam seba a vždy hladat cestu bližšiu k optimizmu…

Logické nie?

September 8th, 2009 at 06:23
 2 

🙂 clovek aj ten iny clovek moze byt v konecnom dosledku naprogramovany. Nedavno som videl film, v ktorom sa hrdina v mienke toho, ze kona dobro, a navonok to aj tak vyzeralo napokon dozvedel, ze to, co spravil bola vola uplne niekoho ineho, kto zamerne tak naprogramoval este vobec ako si to stihol dotycny uvedomit.. oba aspkety, ktore popisujes cloveka niekam posuvaju v zavislosti od situacie.. no kazdy sa musi rozhodnut "sam", aky pohlad je mu blizsi.. 😀

September 8th, 2009 at 06:33
 3 

..aj ja som nedávno myslím v "Čarodejniciach "videla situaciu,kde Mága naprogramovali.(Ale nie také programovanie som mala na mysli....
Myslela som programovanie,ktoré sa riadi našimi potrebami a intuiciou a Tá je len velmi ťažko "preprogramovatelná...ak je silná.

Ale to je na obšírnu diskusiu...

September 8th, 2009 at 08:07
 4 

Nuž, ostaň tým, kým si ty sama. A nič nemeň. Ak si písala o sebe :). Ja som sa raz zmenil a čo som dosiahol?
Choď v pred tak, ako to zvážiš, a či budeš mať pesimistickú náladu, či optimistickú, stále buď sama sebou.

September 8th, 2009 at 16:57
 5 

Mám použiť tú najtrápnejšiu vetu že ja som to hovorila? 😀 😀 Ale vážne. V istom smere máš pravdu, to uznávam. Problém nastáva len v momente, keď človek sám nevie, kto a aký vlastne je. Potom musí vyskúšať obe strany aby zistil, ktorá mu sedí.

September 9th, 2009 at 00:01
 6 

Vyskúšal som obe varianty z hľadiska programovania životných situácii sa prikláňam k optimizmu prifabeným opatrným pesimizmom.

September 10th, 2009 at 00:28
 7 

...optimisti majú "ľahší život" a pesimisti ako ja "reálny" :/

September 10th, 2009 at 06:30
 8 

A čo hrozba,že sa v stave depresii a pesimizmu stanete obetami ?

To nič?

September 10th, 2009 at 10:10
 9 

,,,trošku nepresne som sa vyjadrila:)

Stanete sa ľahkou korysťou.

September 10th, 2009 at 10:26
 10 

...záleží na tom, obeťami čoho - koho ? Depresia je choroba a vážna a nedá sa porovnávať s pesimizmom, podľa mňa. Kto je pesimista, nemusí byť v depresii. Obeťou sa stáva ten, kto sa nevie ubrániť, nech sa už jendá o čokoľvek... táto téma sa dá rozvynúť z viacerých pohľadov...

September 10th, 2009 at 10:27
 11 

Koho?
No.,napr.Obeťou seba samého a korysťou dravca,ktorý to má všetko pod kontrolou.

Veď si položme otázku inak,kto je najťažšie porazitelný?Optimista , pesimista alebo ten dokonalý herec?

September 10th, 2009 at 10:51
 12 

...dravec ťa zničí len vtedy, ak ho nezvládneš, neovládneš ... keď ho ovládneš je jedno, či si pesimista alebo optimista ... pred sebou nujdeš 🙂

September 10th, 2009 at 11:33
 13 

Ano suhlasim, ved o tom píšem...,dravca zničíš jedine zvladnutou taktikou boja.

I keď pesimisti sa do boja velmi optimisticky naprogramovaní zväčša neženú a to može byť tak trošku problém.

September 10th, 2009 at 11:41
 14 

Nie pred sebou neujdeš, a horšie že nikdy nie si víťaz ani porazený...

Potlačenie ega je teda "zdanlivo" jednoduché...

Pravda je vždy najkratšia a aj najťažšia cesta k sebe samému.

September 10th, 2009 at 11:47
 15 

Draha elle, inana, rarian, etc....
kolko nickov si tu chces zakladat aby si ta niekto vsimol ?!

Rozhodni sa konecne, ake meno chces pouzivat a snaz sa pochopit, ze to ze pouzijes viac mien neznamena ze ta niekto zacne pod inym menom respoektovat viac nez ta (ne)respektoval pred tym.....

vies, raz davno mi bolo povedane. netrep kraviny aby si len nieco trepol. Citil som sa strasne blbo vtedy. Treba ti este nieco k tomu povedat? Dufam ze nie. Nema zmysel reagovat za kazdu cenu. Ak nemas co povedat, radsej mlc.

September 12th, 2009 at 02:00
 16 

OK

September 12th, 2009 at 05:20
 17 

Neda sa ani viac...Tvoje slova maju hlbku .

Sklanam sa.

September 12th, 2009 at 05:21

Zanechajte reakciu

Musíte byť prihlásený aby ste mohli komentovať.