Uvažujem nad jednou vecou, ktorá ma trošku – a možno aj viac – prekvapila.
Ide o slovo dogmatizmus v Selekcii. Nie tak dávno mi jeden mladý majster Spoločenstva Selekcia, ktorý už tri roky bol odmlčaný, nechodil na výučbu ani na oficiálne stretnutia, oznámil, že si pozastavuje členstvo.

To by samo o sebe bolo v poriadku. Sme na to zvyknutí. V Spoločenstve Selekcia je úplne prirodzené, že si kolegovia z rôznych príčin pozastavia členstvo alebo spoluprácu úplne ukončia.
Nie sme sekta. Platí zásada: kto slobodne prišiel, môže kedykoľvek slobodne odísť.
V drvivej väčšine prípadov – povedal by som že približne v 95 % – išlo o rodinné alebo pracovné dôvody. Zvyšné percento tvorili tí, ktorí niektoré veci nezvládli a odišli s vnútorným napätím.

Dôvod, ktorý mi uviedol tento mladý majster, ma však vyviedol z rovnováhy.
Uviedol, že mu prekážajú dogmy a presadzovaný dogmatizmus v učení.
Keď som sa ho opýtal, čo konkrétne bolo na učení dogmatické a prečo nadobudol takýto pocit, odpovedal len, že to nechce pitvať.

A práve toto ma prinútilo hlboko sa zamyslieť.

Je výučba mágie v Selekcii dogmatická?

Prečo ma to zasiahlo? Pretože od úplného začiatku výučby zdôrazňujem presný opak dogmatizmu.
Už na prvej prednáške úplným začiatočníkom hovorím jasne a otvorene: toto učenie nie je písmo sväté.
Ak majú iný názor, je to v poriadku.
Ak s niečím nesúhlasia, je to v poriadku.
Dokonca ich nabádam, aby sa nedržali iba Selekcie. Ak majú možnosť, nech si idú vypočuť prednášky aj inde – pokojne aj u konkurencie. Nech si z rôznych smerov odnesú to, čo je pre nich dôležité.

Pre mňa je mágia cestou poznania, nie cestou uzavretého systému. Sloboda myslenia je základ.
Bez nej sa duchovná cesta mení na poslušnosť bez vedomia.

Zároveň však vždy hovorím jednu vec: ak chce niekto systém rozširovať, meniť alebo prekračovať, musí ho najprv plnohodnotne zvládnuť tak, ako je napísaný v Knihe mágie.
Najprv základ, potom tvorivosť.
Najprv disciplína, potom sloboda.
Bez zvládnutého rámca vzniká chaos, nie pokrok.

Pýtam sa: je toto dogmatizmus? Alebo je to prirodzený princíp každej serióznej výučby?

Moja minulosť a skúsenosť s uzavretými systémami

Vrátim sa do obdobia pred vznikom Selekcie. Môj učiteľ zo Spoločenstva Anách trval na tom, že treba spoznávať nové prúdy, ktoré prichádzajú. Dohodli sme sa, že pôjdeme na kurz Reiki.
Ja som spočiatku nechcel, bol som nedôverčivý. On však trval na tom, aby som si rozšíril obzory – aj tu bola sloboda myslenia a poznávania iných právd prítomná. Dodám, že aj on si síce kurz zaplatil, ale sám sa pre svoju rezervovanosť zasvätiť nenechal.

Na prvom dni kurzu som učiteľa Reiki zaujal diskusiou a okolnosťami, ktoré tu nebudem rozvádzať.
Po zasvätení do prvého stupňa mi navrhol, aby som hneď na druhý deň prišiel aj na druhý stupeň.
To vyviedlo z miery jeho asistentku aj jednu moju kamarátku, ktorá sa tešila, že bude „predo mnou“.
Prečo ich to vyviedlo z miery? Pretože dovtedy sa nič podobné nestalo a medzi jednotlivými zasväteniami musel uplynúť aspoň mesiac. Keď sa ho na to asistentka opýtala, odpovedal, že je to v poriadku – Ašarat je pripravený a zvládne to bez problémov.

Nakoniec som si u neho urobil tri stupne až po majstra Reiki a po rokoch som absolvoval aj učiteľský stupeň Reiki – už u inej učiteľky v tomto prípade.

Neskôr som absolvoval aj kurzy Silvovej metódy, kde som si opäť urobil všetky tri stupne.

A potom sa to dozvedel môj učiteľ Reiki, že som absolvoval aj Silvovu metódu. Jeho reakcia bola veľmi negatívna. Nechápal, ako som si mohol dovoliť ísť na inú metódu.
Reikisti ma tiež dokonca vopred upozorňovali, aby som na Silvovej metóde radšej zamlčal, že som Reikista, pretože by to nebolo prijaté dobre, ale bolo by to prijaté práve negatívne.

A platilo to žiaľ aj medzi reikistami. Keď som sa zúčastnil prednášky Reiki u iného učiteľa v našom okresnom meste, bol som z kurzu vyzvaný odísť, pokiaľ nezaplatím celé školenie, pretože som bol žiakom iného učiteľa, ktorého on neuznával.

Tretí učiteľ Reiki zase trval na tom, že zasvätenie na majstra musím absolvovať aj uňho, pretože neuznával ani môjho pôvodného učiteľa, ani toho, ktorý ma z iného kurzu vyhodil.

A tak som bol na majstra Reiki zasvätený dvakrát.

Toto je podľa mňa skutočný príklad dogmatizmu v duchovnom prostredí. Uzavretosť. Rivalita.
Strach zo slobody.

Prečo v Selekcii nechcem sektárske línie

Práve aj tieto skúsenosti ma viedli k tomu, aby Selekcia išla inou cestou. V Anách som totiž zažil disciplínu ale aj slobodu myslenia.
Preto od začiatku nabádam kolegov a žiakov, aby si rozširovali obzory aj mimo Selekcie.
Učiteľov vyzývam, aby hneď v úvode povedali, že učenie žiaci nemajú brať ako dogmu.
Majú si zachovať vlastný názor a z učenia prijať to, čo im vyhovuje.

Súhlasím s tým, aby sa učenie rozširovalo a vyvíjalo, ak to jednotlivec zvládne.
No zároveň zdôrazňujem, že až potom, ako zvládne systém tak, ako je napísaný.
Nie preto, aby bol viazaný, ale aby vedel, čo vlastne prekračuje.

Začal som sa o tejto téme dogmatizmu rozprávať s kolegami. Všetci s ktorými som hovoril vyjadrili prekvapenie nad pojmom dogmatizmus v Selekcii. Jeden kolega to vystihol presne:
„Na Selekcii sa mi práve páči sloboda, ktorá tu vládne. A aj sloboda myslenia.“

Otázka pre kolegov a členov Selekcie

Preto sa pýtam všeobecne: je u nás prítomný dogmatizmus v učení? Cítite tlak na jedinú pravdu? Alebo vnímate slobodu myslenia, otvorenosť a možnosť rásť vlastným tempom?

Ak chcete, reagujte v komentároch. Ak nie, môžete mi napísať súkromne mailom alebo cez WhatsApp.

Riešim to preto, že ma to naozaj zaskočilo. Dlhodobo sa snažím vyhnúť tomu, aby Selekcia naberala sektárske línie alebo pohľad, že existuje len jediná pravda. Mágia má byť cestou vedomého rastu, nie systémom, ktorý uzatvára dvere iným pohľadom.

Ak by sa niekedy Selekcia mala stať miestom, kde sa bojíme iného názoru, vtedy by stratila svoj zmysel. A práve preto túto tému otváram. Nie ako obranu. Nie ako konflikt. Ale ako vedomú kontrolu smeru, ktorým kráčame.

Tento príspevok bol odoslaný v Pondelok, Február 23rd, 2026 o 05:18 a je zaradený pod Anách, Mágia, Postrehy, Selekcia, Zamyslenia. Môžete sledovať akékoľvek reakcie cez RSS 2.0 feed. Môžete zanechať reakciu, alebo spätná odkaz - trackback z Vašej strány.

7 komentárov

 1 

Absolútne s Tebou súhlasím, v Selekcii je sloboda myslenia a konania, ja sám som toho živým príkladom,upravil som si niektoré veci podľa seba, zúčastnil som sa rituálu, ktoré organizovala iná skupina mágov. Vieš o tom a nemáš s tým žiadny problém, skôr si ma podporil.

Február 23rd, 2026 at 06:27
 2 

V Selekcii dogmatizmus nefunguje. som toho príkladom. Ako píšeš, najskôr základ - výuka z Knihy mágie, potom tvorivosť. Tak vediem aj svojich žiakov.
Prečo som toho príkladom, že dogmatizmus v Selekcii neexistuje?
Pretože so súhlasom Ašarata som doplnila jeho "Zásah do karmy" vecami z iného sytému, a tým sme vytvorili "Veľký rituál". Táto nová verzia funguje, je účinná a spolu s kolegom Znachorom tento rituál vykonávame.
Teraz vytváram novú kombináciu pre rituál na iné riešenie problémov.
Ašarat a Anubis ma v tom podporujú a vzájomne riešenia konzultujeme.
Člen Spoločenstva Selekcia má otvorené dvere pre nové veci.

Február 23rd, 2026 at 17:30
 3 

Už keď si mi prvýkrát položil túto otázku, zasmial som sa nad jej nezmyselnosťou.
V Selekcii som krok za krokom, rok za rokom rástol a mal som to šťastie učiť sa od rôznych učiteľov. Keď som si to zrátal narýchlo, napadlo mi viac ako 11 mien,
u ktorých som absolvoval, ak nie dlhodobé štúdium, tak aspoň jednu prednášku z oblasti, v ktorej vynikali.

Každý z nich vo mne zanechal kus svojho poznania a spôsobu, akým učili.
Píšem to tak, pretože každý z vás, učitelia, ste mi dali do života odlišný príklad.
Preto iba i teraz neveriacky krútim hlavou.

Aktuálne, ako jeden z učiteľov, si beriem príklad práve zo slobody, ktorou môžem viesť a učiť.
Pretože každý z tých, ktorých výuka mi je alebo bude zverená, je jednotlivec, a tak bude mať svoje tempo a svoje vnímanie. Rovnako ako sme ho kedysi mali my. Nebyť vašej vtedajšej trpezlivosti, netuším, kde by sme dnes boli.

Sám za seba poviem, že by som dávno vzal nohy na plecia, ak by sa na mňa tlačilo.
Vďaka slobode som mohol rásť vlastným tempom a nakoniec dozrieť aj do úlohy učiteľa.

Vštepiť základy, bez ktorých sa jednoducho žiaci nepohnú, je viac ako nutné.
To zisťujem ešte aj dnes, keď si ich neraz pri vlastnom štúdiu zopakujem.
Na pevných základoch stojí podstata mága. Ak zo študentov máme ukuť pevné bytosti, nemôžeme do nich tĺcť ako kladivom do pilníka – ten sa maximálne zlomí. Je na nás, aby sme študentom pomohli tvarovať sa do ich skutočnej vnútornej podoby.

p. s. Pamätám si, ako som musel na niekoľkých príkladoch dokázať, že určitá tvoja technika funguje aj na diaľku.
Nevzalo mi to vietor z plachiet, práve naopak, dodalo mi to chuť stále to skúšať a nakoniec uspieť.
Pocit, keď si uznal, že to funguje, bol pre mňa veľmi dôležitý.

p. p. s. Selekcia nie je dokonalá – to nie je nič. Selekcia je slobodná, môže dýchať a byť zdravá práve preto, že tu žiaden dogmatizmus nie je.
Učíme sa robiť veci skutočne, účinne a najmä bezpečne, čo je na nezaplatenie.

Február 23rd, 2026 at 23:23
 4 

Som majsterka Spoločenstva Selekcia a napriek tomu sa stále učím. Učenie sa totiž nekončí dosiahnutím určitého stupňa – práve naopak, s vyššou úrovňou prichádza väčšia zodpovednosť a hlbšie poznanie.

Keby som v Selekcii vnímala dogmatizmus alebo nátlak na jedinú „povolenú pravdu“, už by som tu dávno nebola. Pred vstupom do Selekcie som navštevovala aj inú formu duchovnej školy. Ašarat o tom vedel od začiatku. Nikdy mi to nevyčítal, nikdy mi to nezakazoval a rovnako to neprekážalo ani samotnému Spoločenstvu. Dokonca tam chodím dodnes – slobodne, bez obmedzení a bez akéhokoľvek tlaku.

Práve naopak – od Ašarata som opakovane počula, že máme hľadať poznanie aj inde, nielen v Selekcii. Že je dôležité porovnávať, študovať, premýšľať a overovať si veci vlastnou skúsenosťou. Skutočné poznanie sa totiž nebojí konfrontácie.

Na rozdiel od niektorých iných smerov tu sa môžem slobodne pýtať. Nikdy sa mi nestalo, že by učitelia stratili trpezlivosť pri mojich otázkach – aj keď ich bolo veľa alebo boli náročné. Vždy som dostala odpoveď, vysvetlenie alebo podnet na ďalšie premýšľanie. To však nemôžem povedať o všetkých prostrediach, ktoré som navštívila. A práve toto si veľmi vážim a oceňujem.

To považujem za jasný dôkaz, že tu nejde o uzatváranie človeka do jednej bubliny, ale o rozvoj jeho schopnosti rozlišovať, myslieť a duchovne rásť.

Čo sa týka učenia – pokojne vyzývam kohokoľvek, aby mi ukázal iný systém takého rozsahu a hĺbky, aký predstavujú Knihy mágie, z ktorých čerpáme. Ide o systematicky budované dielo, ktoré nevzniklo za rok ani za päť rokov, ale je výsledkom desaťročí praxe a skúseností. Učenie má štruktúru, kontinuitu a zároveň ponecháva priestor na osobnú skúsenosť.

Nemám rada nátlak. A tu som ho nezažila. Áno, disciplína pri výučbe je potrebná. Bez nej by sme sa nikdy nenaučili obsiahnuť rozsah tém, ktoré mágia prináša. Disciplína však nie je dogmatizmus. Je to rámec, ktorý umožňuje, aby sa poznanie nezmenilo na chaos.

Za seba môžem povedať, že Selekcia mi dala priestor rásť, pýtať sa, hľadať a zároveň niesť zodpovednosť za vlastné rozhodnutia. Sloboda bez disciplíny vedie k rozptýlenosti. Disciplína bez slobody vedie k stagnácii. Tu som našla rovnováhu medzi oboma pólmi.

A práve preto tu zostávam.

Február 24th, 2026 at 18:24
 5 

Za 27 rokov, čo som v Selekcii, som stretol nespočetné množstvo ľudí a bytostí.
Vymenili sme si magické skúsenosti, zdieľali poznanie a zažili udalosti, ktoré zostanú navždy zapísané v pamäti. To hovorí samo za seba.

Každá skúsenosť mala svoje osobité čaro a priniesla dar poznania. Niektoré boli pokojné, iné intenzívne, niektoré skúšali hranice možností – no všetky nás posúvali ďalej.

Za celé tie roky som nezažil dogmatizmus. Nikto mi neurčoval, čo si mám myslieť, ani mi nevnucoval jediný „správny“ pohľad na svet. Učenie malo vždy jasnú štruktúru a disciplínu, ale nikdy to nebolo o slepej poslušnosti. Bolo to o skúsenosti, o práci na sebe a o zodpovednosti za vlastné rozhodnutia.

Ak by som cítil nátlak alebo obmedzovanie osobného rastu, tak by som tu po toľkých rokoch jednoducho neostal. Zostal som preto, lebo som tu našiel priestor pre výmenu skúseností, rešpekt a kontinuálne prehlbovanie poznania.

A 27 rokov je dostatočne dlhý čas na to, aby človek vedel rozlíšiť rozdiel medzi dogmou a živým učením.

Február 24th, 2026 at 18:39
 6 

Ako nováčik v spoločenstve ponúkam nezaťažený pohľad na proces spoznávania mágie. Považujem dogmy za vyslovene kontraproduktívne; v kontexte magického vývoja pôsobia brzdiaco, až deštruktívne.
Sila nášho rastu spočíva v individualite. Práve diverzita názorov nám dovoľuje objavovať nové dimenzie poznania. Oceňujem, že som sa pri štúdiu stretla s priestorom pre otázky a kritické myslenie. Namiesto slepého nasledovania pravidiel som bola vedená k hľadaniu vlastných odpovedí. Každý žiak má iné predispozície a úlohou učenia nemá byť unifikácia, ale rozvoj jeho špecifického talentu. Dogmatizmus túto cestu uzatvára. Cesta mága začína pochopením základov, na ktorých si následne buduje vlastnú, autentickú prax. Výsledky tohto prístupu sú jasným dôkazom jeho správnosti.

Február 24th, 2026 at 18:51
 7 

A ako najnovšia členka, ešte úplne „nepoškvrnená“, lebo pred Selekciou som neabsolvovala žiaden kurz a ani som sa mágii nevenovala – iba som okolo nej zľahka prechádzala a vnímala ju, že je – tak z môjho pohľadu v Selekcii dogmatizmus nie je.

Vyberala som si medzi viacerými školami a niektoré som mala naozaj omnoho bližšie, ale práve tá voľnosť vo výuke ma presvedčila pre Selekciu. Vždy si vypočujú môj názor a všetko závisí len odo mňa, ako sa sama rozhodnem.

A napríklad s mojou učiteľkou Vhiolyntou máme tak príjemné, voľné výukové dni, že o dogmatizme by mi ani nenapadlo premýšľať.

Február 24th, 2026 at 18:56

Zanechajte reakciu

Musíte byť prihlásený aby ste mohli komentovať.